Voor anker in Vivero (Esp)

woensdag 3 juli 2013

Traject:: Sines – Sagres Zuidkust Portugal

Dinsdag 2 juli 2013.

In Sines besloten we vroeg op te staan omdat het traject van vandaag zo'n 65 mijl bedraagt en de weersomstandigheden nogal onzeker waren over de wind.
Om zes uur zijn we inderdaad vertrokken en de eerste vijf uur was er inderdaad geen zuchtje wind maar wel de bekende oceaan deining. Saai dus. Het weer was ook nog bewolkt en heiig. De kust was niet goed te zien.
Om een uur of elf trok de wind aan en al spoedig stond er genoeg om te zeilen met een uitgeboomde Genua en gereefd grootzeil.
Deze omstandigheden bleven zo en we schoten goed op,
Om half drie lokale tijd besloten we door te varen naar Kaap St,Vincente en geen gebruik te maken van de ankerplek bij Praia de Arrifana halverwege.

Om half vijf hebben we de Kaap St, Vincente gerond.

Kaap St. Vicente = begin Algarve !!!
Daar trok de wind meteen sterk aan en voor we het wisten vochten we met 39 knopen wind vol van achteren.
Toen haalden we meteen het record van de dag en misschien wel van de hele reis 8,6 knopen wat gelijk is aan de rompsnelheid van de boot.
Inclusief de stroom liepen we 9,2 knoop over de grond, dus voor we het wisten hadden we Sagres al bereikt.
Daar zijn we de baai van Sagres ingevaren en hebben we een ankerplek gevonden.
Door de harde wind was het nog even spannend of het anker wel zou houden, maar de Boekanier lag al snel rustig te dobberen achter 30 meter ketting.

De Pousada van Sagres

Met de Dinghy werd eten gehaald in het restaurantje op het strand. Fish & Chips Portugese Style.
Samen met de koude witte wijn was dat een welverdiende beloning voor een goede zeildag.
Afgelegde afstand: 63,8 mijl, gemiddelde snelheid 5,7 mijl / uur.
We zijn dus aangekomen in de Algarve.

Cees

1. Hier in Nederland 50 tinten grijs weer, maar niet echt koud. Nu begint net het zonnetje te schijnen, maar het is niet zo als in Portugal.
    Gisteravond nog heerlijk gezeild met Anita op de Loosdrechtse plassen. Nog even en dan is de thuishaven bereikt! Zeilze! groetjes Monique