Voor anker in Vivero (Esp)

Voor anker in Vivero (Esp)

maandag 8 juli 2013

Traject:: Vilamoura – Bijna eindbestemming....

Traject:: Vilamoura – Bijna eindbestemming....
Vrijdag 5 juli 2013.
De laatste loodjes....


Het was alsof de elementen ons een onvergetelijke dag wilden bezorgen.
Op de gribfiles en andere windvoorspellingen zagen we dat het vandaag een harde Zuid-Oosten wind zou staan, later draaiend naar Zuid. Nou dat was precies wat we wilden. Lekker een dagje zeilen met mooi weer.
Aankomst in Ayamonte hadden we gepland voor 16:00 uur local time en als we om half negen de kaartjes etc zouden inleveren bij het havenkantoor, zou dat moeten gaan.
Het begin van de zeiltocht hadden we teveel zeil en dus hebben we zowel grootzeil als genua gereefd.
Buiten stond geen 15 maar 22 knopen wind.
Uiteindelijk ging alles voorspoedig tot we een door boeien aangegeven visgebied met netten voor ons zagen.
Het kruizen om deze hindernis duurde nogal lang. We verloren daar kostbare tijd.
Het stuk van Faro naar Ayamone ging geweldig tot we bij Tavira de wind kwijt raakte en bijna stil kwamen te liggen. O.K. Meteen de motor gestart, maar uiteindelijk waren we zoveel tijd verloren dat het binnenlopen van de haven een te groot risico werd van wegen de ondiepte of drempel die voor de haven ligt. Wat nu: wachten tot middernacht was de enige optie, echter dan bleef je zitten met het grote gevaar van visnetten of kreeftenfuiken die de Portugese en Spaanse vissers overal maar blijken neer te gooien.
Toch zat er niets anders op en het weer werd er ook niet betere op door de aantrekkende wind, beter bekend als de Levante.
De zuster van de Schipper, die helemaal uit Nederland overgekomen was om de aankomst mee te kunnen maken, stond dus tevergeefs op de kade op ons te wachten.
Nee, wij waren nog steeds op zee, aten wat, kleedde ons wat warmer aan en wachtten op het moment dat de vloed al voldoende water had afgeleverd voor een veilige binnenkomst.
We hadden uitgerekend dat dat moment zo tegen half één 's nachts zou zijn. Pikke donker dus, want de maan liet het ook afweten. Die stond pas voor 04:00 's ochtends gepland.

Uiteindelijk werd het 12:00 uur en voeren we naar de op de kaart aangegeven vaarroute voor binnenkomende schepen.
Langzaam zochten we onze weg in de richting van de eerste boei, en toen gebeurde het: Ja hoor een vlaggenstok met daaraan vast een kreeftennet in ons roer.
De Boekanier was dus toch nog op het laatste nippertje gevangen. We gingen geen m,eter meer vooruit en lagen volgens ons in de vaarroute....

Pogingen om los te komen faalden allemaal.
Toen de alarmdienst opgeroepen. Huelva Radio reageerde als enige.
De communicatie verliep uiterst moeizaam door de slechte verbinding.
Uiteindelijk vernamen we dat de hulpdienst een bootje zou sturen.

Toen die arriveerde hadden Peter en Sam al een met een ketting verzwaard touw gekielhaald en zo het verbindingslijn tussen vlag en fuik boven water gekregen. Die was snel doorgesneden (jammer voor de visser) maar De Boekanier was weer vrij, met dien verstande dat de vlaggenstok met lijn en drijver nog steeds in het roer vastzaten. Zelfstandig manoeuvreren was dus onmogelijk.
We hebben dus noodgedwongen de aangeboden sleep moeten aanvaarden en de hulpdienst nam ons op sleeptouw aan een landvast. (nooit geweten dat die zo sterk waren).
Zij wilden ons persé naar Isla Christina slepen, omdat Ayamonte zo'n smalle doorvaart heeft.

Om half vier 's ochtends maakten we de manke Boekanier vast aan een steiger in de marina van Isla Christina en vielen zonder steigerborrel meteen in slaap.



Cees

Geen opmerkingen:

Een reactie posten