Voor anker in Vivero (Esp)

Voor anker in Vivero (Esp)

woensdag 29 mei 2013


Bakzeil 27-05-2013

De 27ste (gisteren) zeilden we met prachtig weer en tegenwind. Het was de mooiste zeildag die we tot nu toe gehad hebben, met het zonnetje in het gezicht allerlei zeilmanoeuvres uithalen. Maar daar schrijven we vandaag even niks over. (meer iets voor een dag met slecht weer). Dit stukje gaat over zeilfouten. Twee voorbeelden: één over bakzeil halen en één over het weggooien van dingen.

We hadden deze dag wind tegen en moesten dus tegen de wind op kruisen. Je weet wel, zo zigzaggend door het water. Als je aan het stuur zit moet je dan een koers varen waarbij de de wind de ene keer rechts van voren en de andere keer links van voren komt. Het liefst wil je zoveel mogelijk tegen de wind in, maar je moet natuurlijk wel voldoende wind vangen om vooruit te komen. Een afweging die je continu moet maken. Een echte beginnersfout is nu dat je de neus van de boot te zeer tegen de wind in stuurt. Het gevaar is dan dat de wind in de verkeerde kant van het zeil slaat en de boot plots over dwars komt te liggen. Bakzeil halen heet dat.

Ik had net een hazenslaapje gedaan en werd gewekt door Sam die me vroeg of ik het stuur even over kon nemen. Zzzz prima zzz dacht ik. Ik nam het stuur over en zag op de windmeter dat de wind rechts van voren kwam. De windmeter is in feite een kompasroos met een naaldje. In het midden is een boot getekend. De naald geeft daarbij de richting van de wind ten opzichte van de boot aan.

De boot schommelde tussen een graad of 30 en 90 (0 = tegen de wind in). Toen de boot op 30 graden kwam vond ik dat het tijd werd voor een ingreep en ik stuurde het schip bij. De boot wandelde hierop rustig naar de 15 graden. Lichte paniek. Ik draai het stuur nu grof de andere kant uit. Prompt zwaaien we door de wind heen en halen we bakzeil.

Vanuit een hoek van de boot zag Cees dit zo'n beetje aan en ik kan eigenlijk alleen maar raden wat hij dacht. Hij schijnt ooit een islamitische meneer aan boord gehad te hebben, ook een onervaren zeiler. Die man interpreteerde de windmeter verkeerd en stuurde de boot op basis van het naaldje (en niet de boot). “Jij speelt voor God. Je denkt dat je de wind kan sturen.” had hij tegen 'm gezegd. Cees zette de motor aan, nam het stuur over, een draaide de boot weer geleidelijk naar de juiste koers. Ik wilde natuurlijk meteen het stuur weer overnemen, maar Cees vertelde natuurlijk wel eerst het verhaal van de moslimman. Ik merkte dat de boot toen wel weer deed wat ik wilde.

De tweede fout gaat over het weggooien van een paar pluimpjes. Ik gooide die van de verkeerde kant van de boot, waardoor die direct weer terug waaiden in de boot. Ik geef toe dat dit een minder goed verhaal is. Ik zou er ook geen aandacht aan hebben besteed als de anderen er niet zo vaak op terug kwamen.

Tip van de dag: “Wie te scherp vaart, bijt de vis in de staart.” Sam Krikken (deze tip behoeft geen uitleg)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten