Voor anker in Vivero (Esp)

Voor anker in Vivero (Esp)

maandag 27 mei 2013

Tij mee, tij tegen 26-05-2013
Beverwijk – Stellendam

Toen ik vanochtend m'n ogen open deed, duurde het even voor ik me realiseerde dat ik op een boot was. Moeizaam kraakten de hersens na de ontberingen van afgelopen dag. Als ik zo brak ben zal de rest dat ook wel hebben dacht ik zo, maar daar bleek ik me toch in te vergissen. Want toen ik m'n slaaphut open deed zag ik daar Cees zitten die helemaal zeilklaar was. En ook Sam was keurig op tijd. Die had gisteravond een feest en zou om acht uur bij de boot verschijnen. En verdomd! Hij werd bovendien uitgezwaaid door de familie van zijn zus, een gezin met twee zoons van twee en drieënhalf. Nieuwsgierig trokken ze alle kastjes open om te kijken wat erin zat.

Nu het licht was hadden we ook de mogelijkheid om eens te kijken hoe de omgeving eruit zag. Beverwijk was een lelijke plek met eigenlijk alleen vrachtvaart om ons heen. Prettig wel om te zien dat het in ieder geval droog was. Ook de wind stond goed, een straffe bries uit het Noordwesten (fijn als je vanaf Ijmuiden zuidwaarts langs de Nederlandse kust wil varen) Het eerste stuk van de reis voeren we op de motor naar de sluis van (ik geloof) Ijmuiden. Daar deed zich een weemoedig moment voor, vandaag zou namelijk de laatste keer zijn dat de Boekanier de pier bij Ijmuiden zou zien. Cees hield zich echter sterk. Net als gisteren hadden we alleen de Genua nodig om te zeilen. De omstandigheden waren goed en we waren vrij snel bij Rotterdam.

Omdat we Sam hadden opgepikt, waren we vertrokken zonder ons rekenschap te geven van de getijden. Tot Rotterdam hadden we stroom mee gehad (je vaart zo twee knopen harder door de stroming. Ik ga zo eens vragen hoe snel dat eigenlijk is) Vanaf Rotterdam hadden we echter de stroom tegen en gingen we een stuk minder snel vooruit. En zeker het laatste vaarstuk, laverend langs de zandbanken bij Goeeree, heeft de boot hard moeten werken om z'n knopen te halen. Toch is heeft dat tegen de stroom invaren ook wel wat. Je ziet hoe het bootje tegen de golven op klautert, over dwars wordt neergezet en vervolgens zich met veel moeite weer recht zet. En met al die moeite win je twee meter naar de volgende boei.

Door al die tegenstroom bereikten we ook dit keer pas laat de haven. Elf uur en we konden eindelijk onze eerste schippersborrel nuttigen. Morgen maar om 7 uur op. Dan zit 't tij in ieder geval mee!

Tip van de dag: “Je moet ´m in het midden vastmaken. Dan kan hij geen kant uit.” Cees Speets (nadat de boot over dwars in de sluis bij Ijmuiden kwam te liggen)



1 opmerking: