De beste stuurlui staan
aan wal 28-05-2013
Zeebrugge – Dunkerque
De scherpe lezer heeft
vast gezien dat ik vandaag de namen heb toegevoegd van de plaatsen
waar we overnachten. Dat is gewoon leuk, maar heeft ook een hele
specifieke pointe. Pak er maar eens een liniaal bij en vergelijk de
verschillende afstanden die we hebben afgelegd. Je zult zien dat de
ene dag meer mijlen werden afgelegd dan de andere. En de 27ste, van
Stellendam naar Zeebrugge, was qua afstand natuurlijk behoorlijk
knudde geweest. We hadden Oostende willen bereiken.
Op de kade van Oostende
stond namelijk Dirk te wachten, een Belgische jongen/ meneer die ook
een stuk meegaat. Hij schijnt een ervaren zeiler te zijn. Later heeft
hij op de boot nog verteld dat hij vlak voor deze reis schipper was
op een binnenvaartschip. Daar maakte hij in eerste instantie
behoorlijke indruk mee, maar het bleek uiteindelijk wel om
motorbootje te gaan. Hij heeft overigens ook vijf lange zeereizen
gemaakt en die punten heeft hij nog steeds.
De 28ste stond dus alleen
Zeebrugge – Oostende op de planning. Een stukje van niks. Uiteraard
hadden we vooraf goed het tij uitgezocht. Bovendien hadden we een
goede wind. Toen we dus de haven van Zeebrugge uitvoeren gingen we
als een speer. We haalden al gauw een gemiddelde snelheid van zeven
knopen.
Cees was bijzonder
tevreden. De zeilen bolden mooi en binnen het uur hadden we Oostende
in het vizier. “Zonde om zo'n mooie zeildag niet optimaal te
benutten. Jongens, zullen we Dirk bellen of hij niet naar Nieuwpoort
kan komen? Of anders naar Dunkerque?” Daar waren Sam en ik het wel
mee eens, wij vonden ook dat 't lekker ging.
De goede omstandigheden
bleven aanhouden. We scheerden langs Nieuwpoort en ook Duynkerke werd
aan het begin van de middag gehaald. Calais zouden we waarschijnlijk
ook wel halen. “Weet Dirk eigenlijk wel dat hij naar Duynkerke moet
komen?”, vroeg Sam aan Cees. “Ik had net geen bereik. Ik heb 'm
maar een berichtje gestuurd.” Ik begreep later dat Dirk nog een
berichtje terug heeft gestuurd, maar ik maakte me na die opmerking
wel een beetje zorgen.
Dirk zou om 19:19 in
Duynkerke aankomen op het station een we waren daarom al aan het
begin va de middag in de haven. Als je zo vroeg aanlegt nodigt dat
natuurlijk uit de nodige drank in te nemen en zo ging dat ook bij
ons. Er werden een paar mooie glazen bier aangerukt en al gauw zat de
stemming er goed in. Plotseling was het half acht. Sam werd vooruit
gestuurd naar het station, Cees en ik erachteraan met
boodschappentassen. Voor het winkelcentrum (daar hadden we
afgesproken) was er echter geen spoor van Dirk. Ineens kwam hij
aanlopen uit een onverwachte hoek.
Aan tafel vertelde Dirk
dat hij op het station her en der mensen aangesproken had. Toen wij
er niet tussen bleken te zitten liep hij dus maar de stad in. Bij
toeval trof hij ons. Hij had de warrige pick up echter helemaal niet
als vervelend ervaren. En “Calais had ook best gekund” Bij het
dilemma afstand vs oppikken moesten we die afstand in het vervolg dus
maar zwaarder wegen.
Tip van de dag: “Het
veertje zit altijd aan 't `kontje, niet aan 't kopje” Sam
Krikken (over het verwisselen van batterijen)
Ik las in de gids van de NCA de oproep van jullie. Wat een spannend reisverslag. Ik ben in hart en nieren een zeilster. En ga naar Portugal Algarve verhuizen is het plan. Zou graag contact met jullie willen hebben. Ben er van 21 december tot 2 januari. Kan en mag ik langskomen. Om het schip te bewonderen en de bemanning te ontmoeten. Hoe lang blijft het schip daar liggen?
BeantwoordenVerwijderen