Voor anker in Vivero (Esp)

vrijdag 14 juni 2013

Gijon en traject Gijon – Ribadeo

12 en 13 juni 2013

De dag na de vermoeiende reis van Brest naar Gijon, heeft iedereen lekker kunnen uitslapen.
Na het late ontbijt werd er eerst schoon schip gemaakt en daarna werd de dag besteed aan site-seeing, wasserette bezoek e.d.
's Middags hebben we nog wat winkeltjes bekeken en wat tappa's gegeten.
Ik zelf ben op mijn kleine vouwfiets de stad ingegaan om internet te regelen.

's Avonds hebben we met een lekker dinner afscheid genomen van onze Belgische bemanningsleden Dirk en Stefaan. Ze zijn tot de volgende ochtend blijven slapen en toen met regen afgestapt.
Dirk was content dat hij deze laatste dagen niets meer had stukgemaakt en liet ons dat dan ook weten, waarop Sam antwoordde: behalve dat bos hout wat je vannacht heb liggen omzagen dan.....

Op 13 juni hebben we Gijon verlaten om 07:00 plaatselijke tijd met bestemming Ribadeo.
De regen kwam met bakken neer en het zicht was beperkt tot max. 500 m. Zo zijn we de haven uitgevaren.
Buitengaats was het niet veel beter en op de motor hebben we Cabo Peñas gerond.
Zodra de wind opstak tussen de buien door hebben we zeil gehesen, maar het bleef de hele dag een dwarrelwindje.
Later op de dag brak toch de zon nog door en werd het zelfs aangenaam.
Wij alle drie, Sam, Joke en ikzelf, hebben na elkaar een uurtje geslapen om de slaap achterstand opgelopen door de doorzakkers Dirk en Sam, in te halen.

Om 21:00 uur liepen we de haven van Ribadeo in. Het passeren van de 30 meter hoge brug kon zelfs bij hoogwater geen probleem zijn, maar toch, als je met je boot met de hoge mast zo vlak voor de overspanning ligt, blijft het doodeng: past mijn schip eronderdoor of niet. Zo niet, dan loop je erg veel schade op. Die inschatting moet je vanaf het 21 meter lager gelegen dek dan maken en is voor een schipper zenuwslopend. Afijn, het paste dus goed en we hadden volgens Sam zelfs nog een paar meter speling.

Cees

1. Hoi Sam, vanavond kan je tenminste rustig slapen zonder dat er een bos omgezaagd wordt!!!

2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.