Topprestatie 31-05-2013
Boulogne sur mer –
Dieppe
Tot nu toe ging het in
deze blogstukjes vooral over de dingen die niet goed gingen. Bakzeil,
niet rekening houden met getijden, niet efficiënt kruisen etc.
Gisteren echter, tijdens de zeiltocht van Boulogne sur Mer naar
Dieppe, ging alles goed. Enigszins vergelijkbaar was misschien onze
zeilprestatie tijdens onze tocht naar Dunnkerque, maar toen hadden we
ook bijzonder gunstige omstandigheden. Naar Dieppe was dat niet zo.
Werkelijk, als team hebben we deze reis nog niet zo goed gezeild.
Het begon met de planning.
Het idee was om 7:30 tijdens het slek uur op het water te zijn, want
dan zouden we maximaal voordeel hebben van de getijde stroom (slek
uur is het uur dat de getijden wisselen.) Vanuit Dieppe zouden we dan
5 uur lang stroom mee hebben. Dieppe ligt iets meer dan 50 mijl van
Boulogne (een zeemijl is 1,8 km) en je gaat met een vaart van grofweg
zes knopen wanneer je stroom mee hebt (1 knoop is 1 zeemijl per uur)
en vier knopen wanneer je tegenstroom hebt. Dat zou betekenen dat de
hele zeiltocht tien uur zou duren en we gingen er dus vanuit dat we
tegen zessen bij Dieppe binnen konden lopen.
Dit plan kwam helemaal
uit. We waren dit keer inderdaad om half acht op het water dus die
stroom hadden alvast in onze zak. De wind kwam een beetje lafjes uit
het Noord Noordwesten en in eerste instantie werd een snelheid van
ongeveer vijf knopen gehaald. Om beter vooruit te komen gingen we
daarom 'melkmeisje' varen. (De benaming schijnt uit een boterreclame
te komen.) Dat betekent dat je het ene zeil over bakboord zet en het
andere zeil over stuurboord. Zo krijg je een mooi breed front waarmee
je alle wind vangt die van achteren komt. Het nadeel van deze manier
van varen is wel dat je de zeilen vast moet zetten, anders slaan ze
bij iedere onvoorziene windvlaag om naar de andere zijde. Je bent dus
niet erg wendbaar en je kan niet anders dan voor de wind varen (met
de wind van achteren).
Melkmeisje varen bleek een
goede beslissing, want we gingen inderdaad harder. Op een gegeven
moment moesten we van koers veranderen en was melkmeisje niet meer
mogelijk. Ook nam de wind verder af. Geen nood, nu haalden we “Bolle
Jan” voor de dag. Bolle Jan is eigenlijk een enorme Fokzeil, nog
groter dan de Genua. Het zeil is gemaakt van een dun soort stof (dat
makkelijk scheurt) en je bent minder wendbaar met een Bolle Jan
(Bolle Jan kan je alleen gebruiken wanneer de wind onder een hoek van
ongeveer negentig graden komt), maar een groot voordeel is natuurlijk
wel dat je een paar knopen harder vaart. En verdomd, ook nu haalden
we een goede snelheid onder relatief ongunstige omstandigheden.
Uiteindelijk draaide het
tij en kregen we stroom tegen. Hierdoor werd de boot een beetje naar
de kant geblazen en het leek er in eerste instantie op dat we al
kruisend naar Dieppe moesten varen. (Bolle Jan hebben we tegen die
tijd ook opgeborgen) Maar geluk is met de goddelozen. De wind zette
iets aan en draaide ook iets zodat we onder precies de goede hoek
naar Dieppe konden varen. Rond ze uur dobberden we voor de haven en
om zeven uur hadden we onze eerste stijgerborrel!
Zo moest het maar altijd
gaan. Ik ben benieuwd of we vandaag naar Fécamp deze topprestatie
kunnen herhalen.
Tip van de dag: “Trillende
zeilen betekent zeil meer aantrekken” Sam Krikken (over de
vraag wanneer het zeil nu precies juist gespannen is)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten